Sabtu, 16 Oktober 2010

Waspada ancaman fahaman baru - Mufti

ARKIB : 19/12/2009

JOHOR BAHRU 18 Dis. - Umat Islam di negara ini diingatkan agar berwaspada dengan ancaman daripada fahaman baru termasuk Islam liberal dan pluralisme yang dikesan menular di negara ini.

Mufti Johor, Datuk Tahrir Shamsuddin berkata, kedua-dua fahaman berkenaan perlu dijauhi kerana bercanggah dengan ajaran Islam.

"Islam liberal ini sebenarnya adalah Islam solekan sahaja kerana ia bertentangan dengan ajaran Islam.

"Contohnya, mereka membenarkan perkahwinan sejenis, merosakkan hukum feqah seperti wanita menjadi imam dan menentang keharusan poligami," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan tazkirah sempena sambutan Maal Hijrah Peringkat Johor 1431 Hijrah di Pusat Islam Iskandar di sini hari ini.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Datuk Zainal Abidin Osman, Pengarah Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Abdul Rahman Jaffar dan Penasihat MAIJ, Datuk Nooh Gadut.

Tahrir berkata, Islam liberal juga mempertikaikan hukum pembahagian harta pusaka antara penerima lelaki dan wanita.

Fahaman pluralisme pula, katanya, menganggap semua agama adalah sama sehingga sanggup meletakkan Islam setaraf dengan agama lain.

Beliau berkata, pluralisme juga menghalalkan pernikahan orang Islam dengan pasangannya bukan Islam yang terus tidak memeluk Islam.

Selain itu, Tahrir berkata, umat Islam juga perlu peka dengan isu-isu semasa termasuk kemunculan pihak tertentu yang mempertikaikan amalan seperti membaca surah Yassin dan majlis tahlil sebagai bidaah.

Beliau berkata, fahaman yang mempertikaikan amalan dalam mazhab Syafie boleh memecahbelahkan umat Islam di negara ini yang berpegang kepada fahaman Sunah Wal Jemaah.

Katanya, antara isu semasa lain yang perlu diberi perhatian adalah penggunaan nama Allah oleh penerbitan Kristian, pertikaian peruntukan pembinaan masjid dan tuntutan lain yang mencabar Perlembagaan negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan