Sabtu, 16 Oktober 2010

Surat untuk SIS, WAO dan JAG

ARKIB : 06/10/2009

PADA akhir zaman ini terdapat banyak gerakan Islam liberal (juga disebut sebagai Islam progresif). Ajaran ini didasarkan oleh beberapa Muslim yang cuba menafsirkan semula al-Quran dan as-Sunnah dari sudut pandangan peribadi mereka tanpa merujukkan kepada sumber tradisional seperti mana yang telah diperakui oleh jumhur ulama Ahli Sunnah wal Jamaah.

Sepertimana tindakan SIS, WAO dan JAG melalui memorandum kepada Perdana Menteri bertajuk Justice For Kartika (Keadilan untuk Kartina) bertarikh 25 Ogos 2009 bagi mendesak Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri memansuhkan undang-undang jenayah syariah yang sedang berkuat kuasa di negara ini jelas memperlihatkan kebiadaban mereka terhadap agama Islam.

Saya ingin bertanya kepada mereka ini, siapa kalian untuk mempertikaikan undang-undang Allah? Siapa kalian untuk mendesak kerajaan memansuhkan undang-undang jenayah syariah? Apa dalil yang kalian gunakan untuk bercakap tentang undang-undang syariah? Sejujurnya, tindak-tanduk kalian jelas memperlihatkan betapa dangkalnya pemahaman kalian terhadap undang-undang syariah.

Tidakkah kalian sedar tindakan kalian hanya akan menimbulkan implikasi negatif kepada negara kerana menceroboh kedaulatan agama Islam sebagai agama negara dan agama negeri serta perundangan syariah yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan diwarisi sejak zaman Kesultanan Melayu (sebagaimana termaktub dalam Kanun Undang-Undang Negeri-Negeri Melayu)?

Kalian juga telah menyentuh dan menjejaskan kedudukan raja Melayu sebagai ketua agama Islam bagi negeri, bercanggah dengan prinsip dalam Perkara 3 (2) Perlembagaan Persekutuan, menghina hukum syarak yang sedang berkuat kuasa melalui enakmen-enakmen negeri, dan pastinya kalian mengguris perasaan dan umat Islam yang lain.

Kalaupun kalian ingin mencari populariti murahan, gunakanlah cara lain tetapi bukan dengan mempertikaikan undang-undang syariah yang kalian sendiri tidak arif tentangnya. Sememangnya penghancur agama Islam seperti ini akan terus mencari ruang dan peluang untuk memesong dan menyelewengkan serta menggugat kepercayaan dan keimanan umat Islam.

Anasir jahat ini datang kepada kita sama ada secara sedar atau tanpa disedari oleh kita semua. Gejala atau anasir jahat ini bukan sahaja menjadikan golongan awam yang tidak berpendidikan tinggi sebagai mangsa, malahan ia juga mendekati golongan terpelajar atau profesional.

Oleh yang demikian, umat Islam harus berhati-hati, agar tidak terpesong daripada ajaran Islam sebenar berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah. Selain kebimbangan terhadap ancaman musuh Islam dari luar yang memang jelas penampilannya, kita juga perlu berhati-hati terhadap musuh dari dalam yang bertopengkan Islam yang mendakwa bahawa merekalah penyelamat dan pendokong Islam sebenar.

Kewujudan golongan berfikiran dangkal dan liberal dan anasir yang jahat seperti ini, bukan sahaja memesong keimanan malah ia juga akan menggugat kestabilan masyarakat dan keselamatan negara.

Justeru, kerajaan perlu bertegas kepada golongan seperti ini. Ambil tindakan setegas mungkin terhadap pertubuhan picisan seperti ini seperti membatalkan langsung pendaftaran mereka. Tidak ada gunanya kewujudan NGO seperti ini di negara ini.

ALFONSO MIN

Kuala Lumpur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan