Selasa, 19 Oktober 2010

Kaji dahulu majlis silaturahim

ARKIB : 16/04/2008

BARU-baru ini kerajaan negeri Pulau Pinang dukungan DAP, PKR dan Pas telah bercadang menubuhkan Majlis Silaturahim Antara Agama.

Secara kasar tujuan penubuhan majlis tersebut adalah untuk meningkatkan kerjasama, perhubungan serta persefahaman di kalangan masyarakat yang berbilang agama, bangsa dan budaya khususnya di negeri itu.

Ada sesetengah pendapat seperti Persatuan Ulama Pulau Pinang, mereka mencadangkan pendekatan Dialog Antara Agama adalah lebih baik dan lebih sesuai untuk diaplikasi.

Saya juga bersetuju dengan pandangan itu. Bagaimanapun apa jua yang ingin dilaksanakan atas dasar agama yang pelbagai di Malaysia, ia memerlukan kajian khusus dan mendalam sebelum ia betul-betul dilihat dapat dijadikan satu platform yang bermanfaat kepada semua kaum.

Cuma yang merisaukan adalah ditakuti idea ini hanya didasarkan untuk menarik sokongan politik semata-mata. Jika ini berlaku, sudah pasti matlamat asalnya tidak akan dapat dicapai.

Selain itu aspek persiapan di kedua-dua belah pihak iaitu Islam dan bukan Islam harus dititikberatkan. Persoalannya, adakah masyarakat kita bersedia untuk menerima konsep dialog antara agama ini?

Atau sudahkan kedua-dua pihak telah menjalankan dialog di kalangan mereka iaitu Intra Dialog untuk menerangkan mengapa pentingnya dialog antara agama ini dilaksanakan?

Pada pengamatan saya, sama ada kita sedar ataupun tidak, isu ini bukan isu baru di Malaysia. Dalam satu kajian yang telah saya jalankan berkenaan dialog antara agama di Malaysia, pada realitinya ia telah berlangsung pada tahun 1956 lagi iaitu apabila Persatuan Hidup Murni mengilhamkan penubuhan satu Majlis Kerjasama Antara Agama Sedunia (berpusat di Malaysia).

Di peringkat awal penubuhannya, ia wujud dan beroperasi sebagai Majlis Kerjasama Antara Agama (World Council for Inter-Faith Cooperation) sehingga pada tahun 1962.

Seterusnya pada tahun 1963, ia telah berkembang dan beroperasi di bawah nama baru iaitu Pertubuhan Antara Agama Malaysia sehinggalah pada tahun 1986 ia dikenali sebagai Inter-Faith Spiritual Fellowship (INSaF).

Pada tahun 1999, sekali lagi INSaF telah melakukan perubahan dalaman yang drastik dalam pentadbirannya untuk memastikan dan menggalakkan hubungan serta kerjasama antara agama yang tinggi selari dengan cabaran dan halangan bagi menghadapi abad ke-21. Dan sehingga kini ia beroperasi di bawah nama yang sama iaitu INSaF.

Dalam kajian yang sama, merujuk kepada cadangan pembentukan Malaysia sebagai negara Islam dan proses penyemaian nilai-nilai Islam yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan dan pemerintah iaitu kesan daripada Dasar Islamisasi, ramai di kalangan pemimpin dan penganut agama lain menyatakan bahawa proses ini dilihat sebagai mengetepikan hak-hak penganut bukan Islam dan ia menandakan ketidakadilan pihak kerajaan terhadap mereka.

Maka dengan ini sudah tiba masa bagi mereka bertindak melaksanakan sesuatu sebagai tanda ketidaksanggupan di atas permasalahan tersebut.

Pada tahun 1983 pula, pemimpin-pemimpin agama bukan Islam telah bersetuju untuk membentuk satu majlis yang dikenali sebagai Malaysian Consultative For Buddhism, Christianity, Hinduism and Sikhism (MCCBCHS) dan ia juga dikenali sebagai Majlis Perundingan Agama-Agama Malaysia.

Tujuan utama penubuhan majlis ini adalah untuk menyediakan satu front yang bersifat modus vivendi iaitu persetujuan sementara yang dibuat, walaupun berlainan kepentingan untuk dapat hidup bersama, sementara menunggu yang lebih kekal dan sebarang tuntutan dapat dikemukakan kepada pihak-pihak berwajib seperti kepada pihak kerajaan dengan lebih efektif.

Ketidakpuasan

pDidapati bahawa penganut Kristian merupakan penganut agama yang paling menonjol dan lantang dalam menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap langkahlangkah baru tertentu yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan.

Saya melihat bahawa dengan tertubuhnya majlis seperti ini, bermulanya era dialog antara agama di Malaysia.

Perkembangan dalam hal itu menunjukkan isu dialog agama telah lama berjalan di Malaysia.

Tetapi ia berdasarkan kepada matlamat dan objektif yang berbeza-beza.

Oleh itu, pada pandangan penulis jika kerajaan campuran di Pulau Pinang masih ingin meneruskan cadangan penubuhan majlis tersebut, kajian yang mendalam harus dijalankan termasuk kajian dari aspek sejarah seperti maklumat di atas yang merangkumi teori dan juga aplikasi.

Dari sudut teori kajian harus merangkumi tujuan dan matlamat, prinsip-prinsip yang harus ditepati, panduan-panduan berdialog, metodologi-metodologi perlaksanaan dan peraturan-peraturan yang harus diikuti oleh mereka yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam merancang dan melaksanakan proses dialog ini.

Seterusnya dari aspek praktikal sebagaimana yang telah dijalankan oleh mereka sebelum ini iaitu dari sudut kejayaan mereka, masalah-masalah yang dihadapi, aktiviti-aktiviti atau perancangan yang telah dijalankan, maklum balas masyarakat Islam dan bukan Islam dan isu-isu yang berkaitan antara agama dan perlembagaan dan juga dari aspek perundangan yang melibatkan persoalan agama dan kaum di Malaysia.

Ini amat penting kerana kita akan dapat membuat penilaian yang objektif dan dapat menentukan arah tuju seterusnya.

Cuma sebagai peringatan kepada masyarakat Islam jangan sampai toleransi agama melalui dialog antara agama ini akan menyebabkan kita terjerumus kepada salah faham konsep toleransi dalam Islam sehingga sama-sama menyokong konsep pluralisme beragama sebagaimana yang dicanang oleh pihak Barat.

Dan ingatlah bahawa Allah telah berfirman dalam Surah al-Kafirun yang bermaksud "Katakanlah: Hai orang-orang kafir, aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak pernah pula menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmulah agamamu, dan untukkulah agamaku".

KHAIRULNIZAM MAT KARIM

Uniten, Pahang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan