Selasa, 19 Oktober 2010

Jangan biar fahaman liberalisme

ARKIB : 22/06/2010


Sebahagian peserta Konvensyen Pembangunan Saudara Kita di Kota Marudu, Sabah, baru-baru ini.


TUNTUTAN sebagai khalifah Allah bukanlah mudah. Ia memerlukan kefahaman yang jelas melaksanakan suatu amanah dan tanggungjawab yang sangat berat tapi mulia di sisi Allah SWT.

Antara cabaran besar yang perlu dihadapi dan perlu ditangani adalah bagaimana menanamkan rasa kehambaan, kesungguhan dalam menjiwai dan melaksanakan segala kewajipan kepada masyarakat yang diperintahkan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya.

Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sabah, Datuk Nasir Sakaran berkata, hal ini diburukkan lagi dengan penularan fahaman liberalisme dan pluralisme Barat yang memperjuangkan prinsip kebebasan dan rasional akal tanpa batasan.

"Fahaman yang tidak selari dengan prinsip-prinsip ajaran al-Quran dan sunnah ini amat berbahaya kerana ia berpotensi memecahbelahkan masyarakat di samping boleh memesongkan akidah umat Islam," katanya.

Nasir yang juga menteri bertanggungjawab mengenai Hal Ehwal Agama Negeri Sabah berkata demikian semasa merasmikan Konvensyen Pembangunan Saudara Kita Peringkat Negeri Sabah 1431/2010 di Kota Marudu, baru-baru ini.

Sempena majlis itu, turut diadakan ceramah agama yang disampaikan oleh pendakwah saudara Muslim, Mohd. Farhan Abdullah.

Hadir sama ialah Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS), Datuk Amri Suratman dan Penolong Pegawai Daerah Kota Marudu, Ajak Awang.

Menurut Nasir, fahaman liberalisme dan pluralisme ini jika tidak segera dibendung akan membantutkan usaha melakar kejayaan hidup di dunia.

Sebab itu, katanya, kini wujud pelbagai permasalahan dalam masyarakat seperti gejala pembuangan bayi, penyalahgunaan dadah, hedonisme dan sebagainya yang telah mencemarkan nilai-nilai hidup beragama.

"Menyedari akan fenomena dan ancaman berkenaan, kita tidak boleh membiarkan segala bentuk fahaman dan perbuatan songsang berkembang dalam masyarakat.

"Setiap individu Muslim bertanggungjawab melaksanakan dakwah bagi menjernihkan akidah Islam dan membasmi gejala-gejala mungkar khususnya dalam kalangan umat Islam dan masyarakat seluruhnya," jelas beliau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan