Selasa, 19 Oktober 2010

Pelopor kesederhanaan beragama

ARKIB : 30/08/2005

PELBAGAI label diberikan kepada seorang warga Indonesia yang dilahirkan sebagai bernama Nurcholis Majid ini.

Ada yang menganggap beliau sebagai seorang cendekiawan, melabelkannya sebagai ulama, pemikir dan tidak ketinggalan juga mengangkat individu berkenaan seorang intelek.

Itu menjadikannya berada sebaris dengan beberapa cendekiawan tersohor lain di Indonesia seperti Hamka dan sebagainya.

Dianggap sebagai individu yang berfikiran liberal dan pernah cuba terjun ke dunia politik, Nurcholis meninggal dunia semalam pada usia 66 tahun.

Orang yang lebih dikenali sebagai Cak Nur berbanding namanya sendiri itu menyahut panggilan Ilahi disebabkan oleh penyakit barah hati yang ditanggungnya sejak setahun lalu.

Di dalam kehidupannya, beliau tidak jemu-jemu menyeru kepada kesederhanaan dalam segala hal terutamanya agama di Indonesia, negara yang paling ramai penduduknya beragama Islam itu.

Sebagai seorang yang dianggap mempelopori aliran liberal dalam agama, beliau sudah pasti tidak disenangi oleh sesetengah pihak tertentu lebih-lebih lagi golongan konservatif.

Dilahirkan di timur Jawa dalam sebuah keluarga pendakwah pada tahun 1939, Cak Nur banyak menghabiskan masa kecil dengan menceduk ilmu di sekolah-sekolah asrama yang beraliran agama.

Pada tahun 1984, beliau menerima Ph.D dalam bidang pengajian agama dari Universiti Chicago sebelum kembali ke tanah air untuk mengajar di beberapa buah institut Islam Indonesia.

Sepanjang hayatnya, Cak Nur, yang pernah mencuri perhatian kerana slogannya `Islam ya, parti politik tidak' giat menjual jenama Islam yang mementingkan keharmonian masyarakat majmuk selain menekankan betapa penting toleransi dengan agama lain.

``Cak Nur adalah orangnya yang membawa `cahaya' kepada pengajaran Islam di Indonesia,'' kata Ulil Abshor Abdala, Pengerusi Rangkaian Islam Liberal (ILN).

Ia adalah sebuah pertubuhan bukan kerajaan di Indonesia yang kuat menyokong soal toleransi dalam beragama.

Pengerusi ILN itu seterusnya memuji Cak Nur dengan berkata: ``Beliau mewujudkan satu asas kukuh untuk menyemarakkan keharmonian dalam semua agama.''

Ketika pandangan serta pemikirannya yang liberal itu mendapat kecaman dan kritikan daripada kumpulan konservatif, beliau sebenarnya amat disenangi lagi dihormati oleh sekumpulan lain di Indonesia.

Beliau diterima baik oleh para intelek dan elit agama serta politik di Indonesia, bahkan tidak keterlaluan di dunia Islam lain.

Beberapa parti politik sebelum ini cuba `memikat' Cak Nur sebagai calon presiden pada pilihan raya Indonesia setahun yang lalu.

Beliau secara awalnya menyatakan `ya' kepada Parti Golkar, bekas jentera politik pimpinan Jeneral Suharto.

Tetapi beliau kemudiannya menarik diri selepas membuat `kesimpulan' bahawa parti itu masih korup sebagaimana ia berada di bawah teraju Suharto, bekas presiden diktator Indonesia.

Sebelum ini Cak Nur enggan memasuki dunia politik dalam masa 32 tahun rejim Order Baru dan dalam masa pilihan raya selepas jatuhnya Presiden Suharto.

Cak Nur, Rektor di Universiti Paramadina Mulya di Jakarta, amat fasih dalam bahasa Inggeris, Belanda dan Arab.

Semasa beliau disebut-sebut menjadi calon presiden dalam pilihan raya Indonesia tahun lalu, sebuah jurnal di Indonesia melabelkan Cak Nur sebagai seorang yang ``bijak, bersih, moden dan punya visi yang cemerlang tentang masa depan bangsanya.''

Beliau disahkan menderita penyakit barah hati tahun lalu dan terbang ke China dan Singapura untuk tujuan rawatan.

Cak Nur ditempatkan di unit rawatan rapi di hospital Jakarta sejak dua minggu lalu sebelum meninggal dunia. - AP/Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan