Selasa, 19 Oktober 2010

Jakim perlu berani kritik gerakan liberalisme – Mufti

ARKIB : 07/07/2006

IPOH 6 Julai - Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria secara terbuka mengkritik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan meminta badan itu membuat ulasan dan kajian mengenai tindakan pihak tertentu mencabar perlembagaan negara yang menyatakan dengan jelas Islam sebagai agama rasmi.

‘‘Jakim sepatutnya menjadi penasihat kepada kerajaan dan berani mengeluarkan kritikan terhadap gerakan liberalisme yang semakin berleluasa,” katanya ketika berucap pada majlis penyampaian Dermasiswa Fisabilillah Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak di Institut Tadbiran Islam (Intim) di sini hari ini.

Liberalisme ialah fahaman mengenai kebebasan berfikir dan mengurangkan pengaruh keagamaan dalam masyarakat.

Beliau turut meluahkan rasa kecewa apabila Jakim memaklumkan lima isu serius membabitkan kepentingan Islam yang sebelum ini dibawa ke Majlis Mesyuarat Raja-Raja Melayu tidak perlu dibincangkan.

‘‘Majlis Raja-Raja Melayu merupakan tempat terakhir untuk saya sebagai mufti menyelamatkan Islam kerana agama terletak di bawah kelolaan majlis,'' katanya.

Selain liberalisme, empat isu lain ialah sekularisme, fahaman hedonisme, pluralisme dan khilafiah.

Dalam ucapan itu, beliau meminta anak-anak Melayu yang masih belajar di pelbagai peringkat mempertahankan al-Quran dan Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan