Sabtu, 16 Oktober 2010

Hindari terpengaruh fahaman JIL

ARKIB : 22/09/2006

JOHOR BAHRU 21 Sept. – Umat Islam diseru supaya menghindari daripada terpengaruh dengan ajaran Islam liberal yang dinamakan ‘Jaringan Islam Liberal’ (JIL) yang kini mula menular ke negara ini.

Pengerusi Jawatankuasa, Hal Ehwal Agama Johor, Zainal Abidin Osman berkata, JIL yang berasal dari negara jiran itu sejak Mac 2001 merupakan sebuah gerakan pemikiran yang amat berbahaya kerana ia menyeleweng dan bercanggah dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Katanya, fahaman dan idea-idea pemikiran mereka sederhana dan pendekatan yang digunakan bercampur aduk sehingga sukar diklasifikasikan antara yang benar dan salah.

‘‘Citra pemikiran modenisme dan fahaman liberal tersebut kini menular di kalangan kelompok Islam dan berkembang sebagai gerakan intelektual dan kebudayaan dengan kepercayaan bahawa masyarakat hendaklah dibebaskan daripada tradisinya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Seminar Pengukuhan Aqidah anjuran Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) di Kompleks Pusat Islam di sini hari ini.

Seramai kira-kira 2,000 peserta terdiri daripada guru-guru agama, pegawai-pegawai agensi kerajaan dan swasta menghadiri seminar sehari itu.

Menurut Zainal Abidin, ajaran yang sedemikian seharusnya ditolak kerana hakikatnya Islam bergerak selari dengan pembangunan fizikal, intelektual dan spiritual dengan mengiktiraf sebarang bentuk pembangunan dan pemodenan manusiawi sesuai dengan kehendak syariat.

Beliau berkata, Islam juga menggesa agar sentiasa berlumba-lumba mencapai kejayaan dalam kerangka ubudiyah dan melaksanakan fungsi khalifah di atas buka bumi ini.

‘‘Aqidah merupakan aset terpenting kepada setiap insan bagi menjamin kebahagiaan di dunia dan akhirat,” ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan