Ahad, 17 Oktober 2010

Masa depan negara terancam

ARKIB : 02/05/2009

IPOH 1 Mei - Masa depan umat Islam di negara ini kian terancam kerana wujudnya kumpulan tertentu yang secara terbuka membuat pelbagai desakan membelakangkan kepentingan agama atas nama hak asasi manusia.

Timbalan Mufti Negeri Sembilan, Mohd. Zaidi Ramli berkata, antara tuntutan yang dibuat oleh kumpulan terbabit ialah melarang meletakkan agama anak yang dilahirkan sehingga mereka berumur 18 tahun dan membenarkan orang Islam berkahwin tanpa wali.

''Golongan ini terdiri daripada bukan Islam dan orang Islam liberal yang cuba menyamaratakan semua agama.

''Sekarang desakan daripada golongan ini cukup kuat dengan pelbagai tuntutan atas nama hak asasi manusia," katanya.

Perkara tersebut didedahkan beliau ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Isu Kalimah Allah dan Hukum Penggunaannya bagi Bukan Islam pada majlis Muzakarah Fatwa berkaitan isu akidah kontemporari di Institut Tadbiran Islam Perak (Intim) di sini semalam.

Menurut Mohd. Zaidi, dalam keadaan sekarang, umat Islam tidak boleh lagi mengambil pendekatan terlalu mendiamkan diri tetapi perlu bersikap berani dalam berdakwah.

''Ibu bapa dan guru-guru perlu lebih bersungguh-sungguh kerana cabaran yang kita hadapi bukan daripada sesama kita sahaja tetapi dari golongan bukan Islam di seluruh dunia.

''Kita tidak boleh mengharapkan mufti yang ada tiga, empat orang ini sahaja tetapi perlu sama-sama bertanggungjawab mempertahankan," katanya.

Dalam pada itu, sesi soal jawab pembentangan kertas kerja Mohd. Zaidi bertukar menjadi 'panas' selepas beberapa peserta dilihat terbawa-bawa dengan fahaman politik dalam majlis itu.

Mereka bukan sekadar bertanya soalan tetapi juga mengemukakan pelbagai dalil dan hujah mempersoalkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan mengharamkan penggunaan kalimah Allah kepada bukan Islam.

Bagaimanapun, Timbalan Mufti Negeri Sembilan itu bijak mengawal suasana dengan memberi jawapan secara berseloroh.

Walaupun mengatakan majlis itu bukan tempat sesuai untuk berbahas, beliau menjelaskan, Majlis Fatwa Kebangsaan membuat keputusan berdasarkan keadaan semasa bagi mengelakkan umat Islam keliru dan menjadi sesat.

Selain Mohd. Zaidi, seorang lagi pembentang kerja pada majlis itu ialah Timbalan Pengarah Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Sedunia (Infad), Universiti Sains Islam Malaysia, Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Majlis muzakarah anjuran Intim dengan kerjasama Infad itu dirasmikan oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Perak, Datuk Sheikh Mohd. Nor Mansor dan dihadiri kira-kira 500 peserta dari pelbagai agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan