Sabtu, 16 Oktober 2010

Bahaya fahaman Islam liberal

ARKIB : 17/04/2009

Islam amat menitikberatkan soal akidah kerana ia merupakan tunjang kepada syariat yang telah dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Malah jika disusuri sejarah, perkara pertama yang diberi tumpuan oleh Rasulullah ketika baginda berada di Kota Mekah selepas dilantik sebagai Nabi dan Rasul ketika berusia 40 tahun adalah untuk menanam akidah Islam di kalangan puak Arab Jahiliah pada masa itu.

Sepanjang tempoh 13 tahun baginda tidak pernah merasa jemu untuk mengajak puak Arab Jahiliah untuk mengakui keesaan Allah walaupun ada kalanya baginda disakiti, dicemuh dan dimaki khususnya di kalangan pemimpin-pemimpin mereka seperti Abu Lahab dan Abu Jahal.

Cabaran apa yang tidak pernah dirasai oleh Rasulullah. Daripada cubaan bunuh, disakiti secara fizikal, dicemuh dengan kata-kata kesat dan dihina, malah baginda serta sahabat-sahabatnya juga pernah diboikot oleh kaum Arab Jahiliah kerana usaha dakwah baginda.

Segala dugaan dan rintangan yang dihadapi tidak pernah mematahkan semangat Rasulullah kerana baginda tidak sanggup melihat kaumnya terus hidup dalam kesesatan.

Rasulullah mahu melihat kaum Arab Jahiliah yang pada masa itu menyembah berhala selain suka mengamalkan maksiat serta berbunuhan sesama sendiri, mengamalkan Islam dengan menyembah Allah yang maha Esa.

Berkat kesabaran Rasulullah perjuangan baginda dengan dibantu oleh para sahabatnya telah menampakkan kejayaan selepas berlaku peristiwa hijrah ke Madinah.

Dalam tempoh 10 tahun baginda di Madinah, syariat Islam yang sebelum ini hanya menyentuh soal akidah ketika Rasulullah berada Mekah telah dilengkapkan dengan menyentuh mengenai persoalan ibadat, undang-undang Islam, muamalat, peperangan, munakahat dan hubungan diplomatik.

Ringkasnya, selepas peristiwa hijrah, Islam mencakupi seluruh aspek kehidupan manusia dan lebih penting lagi Rasulullah telah membentuk negara mengikut syariat Allah.

Berbalik dalam soal akidah, Rasulullah tidak pernah berkompromi kerana ia merupakan tunggak atau ketentuan kepada keislaman seseorang.

Mereka yang telah memeluk Islam dilarang untuk kembali ke agama asal, malah jika itu yang berlaku hukuman bunuh boleh dikenakan sekiranya enggan bertaubat kembali.

Peruntukan itu adalah berdasarkan hadis Rasulullah dengan maksudnya; "Barang siapa yang menukar agamanya hendaklah kamu bunuh ia,".

Jelas, Rasulullah yang merupakan Nabi terakhir dan yang melengkapkan ajaran Islam tidak pernah bertolak ansur dalam soal pemeliharaan akidah.

Syariat telah menetapkan bahawa memelihara akidah adalah wajib ke atas semua umat Islam dan mereka juga wajib mengelakkan diri daripada terjerumus ke dalam perkara-perkara yang boleh merosakkan akidah.

Justeru, dalam konteks zaman moden ini tuntutan serta kewajipan memelihara akidah tetap tidak berubah.

Malah berdasarkan Perlembagaan Malaysia terdapat peruntukan khusus yang menyekat agama lain disebarkan kepada orang Islam dan tujuannya itu adalah untuk memelihara akidah umat Islam di Malaysia.

Bagaimanapun sejak akhir-akhir ini telah muncul sekumpulan yang boleh digelarkan sebagai 'Muslim liberal' dan mereka terdiri daripada golongan profesional Islam.

Amat menakutkan sekali kumpulan itu cuba menyebarkan fahaman kebebasan beragama mengikut acuan Barat selain boleh berkompromi dalam soal murtad.

Fahaman yang cuba dibawa oleh kumpulan terbabit amat bertentangan dengan syariat Islam yang dibawa oleh junjungan besar Rasulullah SAW.

Berhubung dengan isu tersebut Penolong Profesor Kulliyah Undang-Undang, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr. Mohd. Hisham Mohd. Kamal berpendapat keadaan itu amat berbahaya kerana fahaman tersebut boleh merosakkan akidah umat Islam di negara ini.

Sehubungan itu beliau meminta masyarakat Islam supaya menolak fahaman seperti itu kerana ia boleh menjejaskan akidah.

Tegas beliau, tiada istilah kebebasan beragama dalam Islam kerana tiada agama lain yang sebaik dan semulia Islam malah hukuman paling keras perlu dikenakan ke atas golongan yang sengaja meninggalkan Islam.

Islam merupakan agama yang sejajar dengan fitrah manusia dan syariatnya adalah untuk semua manusia tidak kira kaum, warna kulit, tempat dan latar belakang.

Bagaimanapun Mohd. Hisham berkata, Islam memberi kebebasan kepada golongan bukan Islam untuk mengamalkan agama masing-masing dan hak-hak tersebut sentiasa dilindungi.

"Mereka juga bebas untuk menyebarkan agama mereka kepada orang bukan Islam yang lain tetapi bukan untuk orang Islam. Larangan itu bertujuan untuk menjaga agama dan keimanan orang Islam," katanya.

Sebagai contoh, katanya, Khalifah Islam yang pertama Saidina Abu Bakar sentiasa mengingatkan tentera-tenteranya agar tidak merobohkan rumah-rumah ibadat atau menyerang mereka yang sedang ibadat setiap kali berlaku peperangan.

Justeru Mohd. Hisham mengingatkan walau sehebat mana ilmu seseorang itu, syariat telah menetapkan bahawa fahaman kebebasan beragama hanya boleh diamalkan di kalangan orang bukan Islam sahaja.

"Trend ini (kebebasan beragama) amat membimbangkan kita kerana kumpulan yang membawa fahaman ini terdiri daripada orang Islam sendiri. Kita khuatir akan ada orang Islam yang akan terpengaruh.

"Jika ini yang berlaku, ia sesuatu yang amat malang kerana Islam tidak berkompromi dalam soal pemeliharaan akidah. Malah berdasarkan hukum Islam, mereka yang keluar daripada agama Islam boleh dihukum bunuh," kata Mohd. Hisham lagi.

Paling menakutkan beliau ialah terdapat usaha di kalangan profesional Muslim melakukan apa saja termasuk menyalahtafsir ayat al-Quran untuk membenarkan kebebasan agama berlaku.

"Perkara ini telah pun dilakukan yang mana terdapat di kalangan mereka menyalah tafsir ayat ke 256 surah al-Baqarah (yang bermaksud): "Tidak ada paksaan untuk memasuki agama (Islam)," katanya.

Beliau berkata, mereka membuat tafsiran bahawa ayat itu membenarkan tindakan seorang pedagang Syam memurtadkan dua anak seorang Muslim daripada puak Ansar kerana Rasulullah tidak bertindak memburu mereka.

"Sebenarnya mereka salah faham. Keputusan Rasulullah tidak menghantar tentera memburu dua orang yang murtad itu sehingga ke Syam adalah kerana baginda menghormati kedaulatan wilayah Syam yang ketika itu dikuasai oleh kerajaan Rom.

"Apa yang dilakukan oleh Rasulullah berkait rapat dengan bidang kuasa dan undang-undang antarabangsa," katanya.

Beliau berkata, pentafsiran golongan terbabit terhadap ayat tersebut amat mengelirukan dan ia juga membuka ruang kepada gerakan untuk memurtadkan umat Islam.

"Islam amat menitikberatkan pemeliharaan akidah dan Islam tidak akan bertolak ansur terhadap mereka yang cuba merosakkan akidah dan iman umat Islam. Ini perintah Allah dan Rasul-Nya," katanya.

Dalam pada itu, Mohd. Hisham berkata, kecenderungan profesional Islam berkenaan berbuat demikian juga disebabkan mereka terpengaruh dengan pendapat Muslim liberal di luar negara.

"Kita wajib mempertahankan kesucian akidah Islam daripada tercemar dengan apa cara sekalipun.

"Jangan benarkan golongan ini mempengaruhi pemikiran umat Islam dengan pandangan mereka yang salah dan mengelirukan," tambahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan