Selasa, 19 Oktober 2010

Desak haramkan Ahmadiyyah

ARKIB : 05/08/2008

JAKARTA 4 Ogos - Ribuan penduduk Islam hari ini berarak di tengah bandar raya ini bagi menuntut kerajaan mengharamkan Ahmadiyyah, sebuah pergerakan yang didakwa mengamalkan ajaran sesat.

Ulama terkenal Indonesia, Abu Bakar Bashir adalah antara tokoh agama yang mengetuai tunjuk perasaan yang disertai oleh wakil daripada pelbagai pergerakan Islam di negara ini.

Penunjuk perasaan berarak membawa sepanduk dan kain rentang yang bertulis pelbagai desakan agar Ahmadiyyah diharamkan sambil mereka melaungkan "Allahu Akbar".

Kumpulan berkenaan menyekat sebatang jalan di depan kediaman rasmi Susilo Bambang Yudhoyono untuk mendesak Presiden itu mengeluarkan dikri mengharamkan pergerakan ajaran sesat berkenaan.

Abu Bakar yang sebelum ini pernah dipenjarakan setelah disabitkan kesalahan berkonspirasi dalam serangan bom Bali 2002, memberitahu orang ramai menerusi pembesar suara bahawa "ajaran sesat adalah musuh terbesar Islam".

"Oleh itu, Ahmadiyyah adalah musuh Islam. Mereka juga kafir kerana cuba memusnahkan agama ini, bukan dengan keganasan tetapi menerusi prinsip yang salah.

"Ahmadiyyah mesti diharamkan kerana ia lebih berbahaya daripada fahaman komunisme," tegas Abu Bakar.

Kontroversi mengenai ajaran ini telah menimbulkan persoalan mengenai sikap tolak ansur dan pluralisme di sebuah negara yang paling ramai penganut Islam di dunia ini.

Mengikut Perlembagaan Indonesia, kebebasan beragama adalah hak setiap rakyat.

Kerajaan telah didesak sejak Jun lalu untuk mengharamkan Ahmadiyyah yang bertapak di negara ini sejak 1920-an.

Mengikut ajaran yang diamalkan oleh kumpulan itu, Nabi Muhammad bukanlah nabi terakhir umat manusia, sebaliknya pengasas ajaran tersebut, Mirza Ghulam Ahmad dianggap sebagai nabi terakhir.

- AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan